Det icke tänkande folket-svensken

 Igår läste jag en artikel om att tiggeri har förbjudits i Norge. Bra tyckte de flesta. Jag vet inte om jag håller med riktigt. Vilka problem löser det egentligen? Om tiggeri förbjuds gör dessa människorna andra saker för att få ihop sina pengar. Inbrott, rån och andra betungande saker för vår stads ekonomi. 
 
"De kan åka hem istället!" är en väldigt vanlig kommentar i de flesta sammanhang där invandringen diskuteras. Är människor verkligen så pass snarstuckna och egoistiska att de med sann kärlek och medmänsklighet kan säga på det viset? Det är så att jag blir mörkrädd. Inte för själva mörkret i sig utan för människorna som finns runt omkring. 
Det här samhället har blivit ett hårt samhälle där "sköt dig själv och skit i andra" har blivit ett vardagligt levandsord. Att dessutom dela upp människor i ollika kategorier efter hudfärg och kultur är ju helt vansinningt!
 
Om vi nu ska försöka bena ut detta i mina tankar ser jag ingen lösning i att skicka hem alla invandrare. För det första har de ingenting att komma hem till, deras hem är borta, vänner och familj har dött eller lever under en sådan standard att  de inte kan bo hos dom. De som bor här i Sverige har hamnat i en limbno där de inte tillhör sin egen kultur längre, sitt land, och de tillhör inte Sverige heller. De är gråa personer utan någon fast grund att luta sig tillbaka på. 
 
De kommer hit trötta och fattiga efter en lång resa. De kommer till ett nytt land som styrs mer av papper och nummer än av mänskliga rättigheter. De tar vilka jobb de får utan att klaga och bygger sakta upp sitt liv igen, i Sverige. Får barn, som föds i Sverige, och som är svenskar. Andra generationens svenskar.
 
Vi har genom den kulturella mångfalden fått lära oss om olika kryddor, spänannde mat, nya affärer, arbetsmoral långt över våra egen och om hur familjen sätts framför allt annat i värde. Det har vi som svenskar lärt oss av invandringen.
 
Men sedan kommer vi till den här sidan av samhället som är slummen. Där alla låginkomstagare bor och som lever på bidrag. Visst finns det många invandrare där, men det finns lika många svenskar där. Och inte tusan är det invandrarens fel att kommunerna har dålig med pengar. Det är inte heller den fattige svenskens fel. Det är Sveriges fel! Vi är alla lika skyldiga till detta som regeringen. Vi som snällt låter alla andra tänka till oss, vi som bara sväljer allt med hull och hår. 
 
Ny lag om att inte gå mot röd gubbe, ja det bara godtar vi. Finns det verkligen någon med sitt sunda förnuft till fånga som går mot röd gubbe i full trafik? Med lag eller utan? Behövde vi verkligen den lagen överhuvudtaget?
Lag mot rökning i allmänna utrymmen- den lagen går på gränser mot kränkning av person, eller diskriminering av en folkgrupp. Men visst. Regering sa det då är det säkert bra, tänker vi svenskar. Och lagen går igenom.
 
När slutade vi tänka själva? Vi väljer vart fjärde år en styrande regering som tydligen är vårt samvete och vår ledstjärna i allting. Och när vi inte får klara svar från de som sitter i regeringen gällande frågor kring ekonomi och annat som faller i vårt land, då vänder vi oss genast mot den där lilla gruppen som ser annorlunda ut än oss. De som kommer från ett annat land. "Kom inte hit och ta mitt land, då skickar vi hem dig!", säger svensken och skapar ett parti mot invandringen som snabbt klättrar uppåt på regeringsnivå.
 
Samtidigt som detta sker blundar vi för vår egen del i allting.
För åtta år sedan valdes en regering in i riksdagen med löfte om mer pengar i plånboken. Kommer ni ihåg? De lovade mer jobb, mindre skatt, bättre utbildning och fler bostäder. Nya Moderaterna tog kraft och många röstade på detta nya partiet med hopp om ett bättre liv. 
Vad hände? Jo, skolorna blev sämre, vården blev katastrofal och hemlösheten och fattigdomen ökade enormt mycket. Arbetslösheten doldes skickligt genom fas tre och andra praktikplatser där folk slängdes ut för att arbeta gratis. 
 
Svensken vänder sig i vrede. Vems fel kan detta vara?  Är det invandrarens fel?
 
Sedan valdes samma regering in en gång till på samma löften! Idiotiskt! Och ännu en gång till gick de starkt framåt i förra valet 2014, är svensken verkligen helt ur banan?
 
Nej, att stoppa invandringen och tiggeriet ger ingen lösning på någonting. Vi har lyckats skapa ett samhälle med en "vi och dom" känsla där allting handlar om vad du heter, vilket land du kommer ifrån, om du är hetrosexiuell, arbetslös, socialbidragstagare osv. Fattigdomen sprider sig genom hemmen som en fluga. Den där dolda fattigdomen som vi inte riktigt ser. Där de har tak över huvudet och kan betala sin hyra, men inte kan äta sig mätta varje dag eller ha råd till hela och rena kläder. Där barnen går till skolan med en tom väska trots att de skulle ha en frukt med sig varje dag, där barnenen är sjuka varje gång det är en skolutflyckt för att familjen inte har råd med fikat som barnen själva ska ta med sig.
 
Om vi stoppar invandring blir det mer illegal invandring. Mer brott i samhället då folk behöver mat att äta. Och  jag vet av egen erfarenhet att om man är riktigt hungrig kan man bryta sig in var som helst bara för att få lite mat i magen. Det blir fler våldsbrott utomhus då det blir fler desperata mäniskor på gatorna, det blir fler fattiga familjer då ekonomin kommer gå till att täcka upp för det som då blir till en börda.
 
Varför kan vi inte se varandra som människor? Om jag möter en person ute och jag blir bemött med respekt då respekterar jag tillbaka oavsett vilken kultur personen kommer ifrån, oavsett om personen tigger utanför en affär eller är hemlös, oavsett om det är en missbrukare utan tänder som stinker urin.
Men om jag blir otrevligt bemött då säger jag ifrån och sedan går jag åt ett annat håll. Jag blir inte vansinnig och slår eller skjuter ner den personen. jag startar ingen förening som vänder sig mot den folkgrupp personen kommer ifrån. Jag bara accepterar att den personen vill jag inte ha med att göra och sedan går jag vidare med mitt liv. 
 
Vi är alla människor och vi är alla lika värda. Att vi har en dålig ekonomi beror på att du, jag och alla andra gått med på en sänkt skatt. Vi ville ha mer i plånboken istället för att se vad det skulle bli för konsekvenser. Vi har själva byggt upp detta med vårt tysta medhållande till regeringens styrande. Vi har glömt bort att vi som medborgare har en majoritet och kan lätt ställa regeringen till svars och kräva folkomröstningar m.m. Vi har slutat tänka själva. Inte ser vi heller hur pappa regering gör fel. De kan inte göra fel, de vill bara oss väl. Eller?
 
Nu ska gå ut i världen med ett leende på läpparna. Möta mina medmänniskor med respekt och kärlek i den mån jag förmår. Ensam kan jag inte göra någonting stort, men här på det lilla vardagliga planet kan jag så frön, små frön som jag hoppas gror och en dag blir till våra barns framtid. 
 
 
 
 
 

Kommentera här: